Selalu Rasa Malas Nak Beribadah? Cuba Semak 2 Punca Ini Yang Mungkin Menjadi Penyebabnya...

Adakah anda sedar apa yang menyebabkan diri malas beribadah? Sebenarnya kita mampu baca quran sehari 1 juzuk, tapi kenapa rasa malas, kita juga mampu untuk tahajud tapi malas melakukannya sekalipun terbangun di sepertiga malam terakhir. Kenapa terjadinya begitu? Mari kita ambil tahu penyebabnya:

1. Maksiat

Dosa maksiat yang dilakukan oleh diri kita akan membuat tubuh ini berat melaksanakan ibadah, fikiran dan hati pun akan gelisah dan tidak menemukan kenikmatan ketika beribadah, jadi sekalipun melakukan ibadah kita bergegas untuk selesai.

Mari kita semak maksiat yang telah dilakukan oleh anggota tubuh kita, mata berpotensi melakukan maksiat dengan melihat sesuatu yang diharamkan, misalnya melihat aurat wanita yang terbuka, apakah kita suka melakukan hal tersebut? Menikmati aurat orang lain yang tersingkap. Maka hentikan perbuatan ini jika mahu diri rajin beribadah.

Selanjutnya, telinga kita, berpotensi maksiat dengan cara mendengar hal-hal yang tak diperkenankan oleh Allah. Misalnya mendengar ghibah, kata-kata makian, perkataan dusta, astaghfirullah mungkin sering sangat ya kita melakukan hal ini. Malah sangat sukar untuk menitiskan air mata ketika mendengar lantunan ayat quran.

Tambahan lagi mulut kita, sering bermaksiat membicarakan keburukan orang lain, berkata kotor atau lucah, menyakiti perasaan orang lain, bagaimanakah kita rajin beribadah ketika setiap anggota tubuh kita banyak melakukan maksiat dan lisan kita jarang beristighfar.

Kalau dibiasakan terus-menerus melakukan maksiat, akibatnya kita akan merasa sangat berat melakukan kebaikan, ibadah wajib maupun sunnah.

2. Makanan Haram

“Dan Kami nampakkan neraka Jahannam pada hari itu kepada orang-orang kafir dengan jelas. Iaitu orang-orang yang matanya dalam keadaan tertutup dari memperhatikan tanda-tanda kebesaran-Ku, dan adalah mereka tidak sanggup mendengar. (QS. 18: 100-101)

Makanan haram juga boleh menjadi penyumbat organ tubuh kita dalam melakukan ketaatan pada Allah. Ingat bahawa makanan yang kita ambil akan disalurkan zat-zatnya melalui peredaran darah ke seluruh tubuh, ketika makanan haram sampai ke telinga, maka telinga kita gah mendengar lantunan ayat, ketika sampai ke mata, mata kita sukar menolak memandang hal yang haram dipandang.

Sahabat sekalian, mari mengelakkan maksiat dan sentiasa menyemak status halal makanan yang kita ambil. Semoga Allah mengurniakan kecintaan akan beribadah kepadaNya.
Share on Google Plus

About ADMIN

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

loading...
loading...


loading...